چطور یک سخنرانی عالی داشته باشیم
سخنرانی همیشه یکی از دغدغه های صاحبان کسب و کار، کارمندان و فعالین در قسمتهای مختلف شرکت ها و سازمانها است.
مخصوصاً مدیران و کسانی که دائماً مشغول صحبت در جمع های کاری و ارائه توضیحات در مورد کالا یا خدمات جدید خودشان هستند.
این صحبتها ممکن است برای معرفی یک همکار جدید باشد و یا اظهار نظر در مورد یک مصوبه جدید هیئت مدیره.
استیو جابز: نحوه ارائه هرچیز، اهمیت آن را مشخص میکند.
نحوه صحبت کردن شما در جلسات اداری میتواند تأثیر بسیار زیادی در زندگی حرفه ای شما داشته باشد.
اگر فردی هستید که در جلسات اداری هرگز اظهار نظر نمی کنید ممکن است متوجه نشوید که در اداره چه خبر است.
در مقابل اگر فردی هستید که هیچ فرصتی را برای اظهار نظر از دست نمی دهید، ممکن است همکارانتان احساس کنند شما فردی از خود راضی هستید.
پس واجب است آموزش سخنرانی در جلسات اداری را ببینید تا بتوانید به موقع و با اعتماد به نفس صحبت کنید.
اگر شما در جلسهای به خوبی صحبت نکنید و نتوانید منظور خود را به خوبی مطرح کنید بدون شک فرصتهای بسیاری را از دست خواهید داد.
شاید بارها شنیده اید که افرادی همیشه میگویند یا با خود زمزمه می کنند:
اگر فقط کمی بهتر صحبت میکردم الآن مدیر اینجا بودم!
بنابراین مطمئن هستم، برای شما مهم است که بخواهید در جلسات، گفتههای خود را به خوبی به گوش همگان برسانید و در برنامههای مختلف خوب صحبت کنید و با بیان صحیح در جلسات بدرخشید.
نکات مهم دیل کارنگی در مورد سخنرانی و جلسات
دیل کارنگی گفته است که سخنرانان به سه چیز در موقع سخنرانی در جلسات نیاز دارند:
1- کسب اجازه برای شروع صحبت در مورد موضوع مورد بحث.
2- داشتن و نشان دادن احساسات عمیق و اعتقاد راسخ به صحبت ها که برق را در چشمها و هیجان را در صدای سخنران نمایان کند.
3- ارائه مثال ها، داستان ها، حکایات و تمثیل های متعدد برای انتقال هر چه روشن تر و درک کردن موضوع توسط مخاطبان.
بیشتر بخوانید: آموزش جلسه و صورتجلسه
نحوه آغاز سخنرانی
شروع خوب یک جلسه، مثل قطعهی اول ارکستر است.
لحن ارکستر، موضوعات اصلی و آنچه را که در انتظار شماست را معرفی میکند.
نحوه آغاز و شروع سخنرانی بسیار مهم است و اگر شما شروع خوبی در سخنرانی خود نداشته باشید میتوانید مطمئن باشید که مخاطبان را در همان ابتدای کار از دست میدهید.
مخاطبان در ابتدای سخنرانی در مورد شما قضاوت خواهند کرد و در ابتدای صحبت (30 ثانیه اول) قصد دارند تصمیم بگیرند که آیا باید به شما گوش کنند یا این که مشغول نگاه کردن به در و دیوار یا موبایل یا صحبت فرد کناری خود باشند، شاید هم جلسه را برای مدتی ترک کنند.
اگر بدون هدفی خاص بحث درمورد یک موضوع را آغاز کنید، افرادی که با هدفی مشخص در جلسه شرکت کردهاند، میتوانند بحث را از کنترل شما خارج کنند.
اگر شما تنها سخنگوی جلسه باشید، شرکتکنندگان تصور میکنند در حال گوش دادن به رادیو هستند.
شروع سخنرانی در جلسات معمولا سخت ترین قسمت یک صحبت در جلسه اداری است و خوشبختانه یا متاسفانه تاثیرگذارترین و تعیین کننده ترین قسمت هر سخنرانی هم شروع سخنرانی است.
اگر خوب شروع کنید در ادامه کار سختی پیش رو ندارید و اگر بد شروع کنید در ادامه، کار شما سخت خواهد شد.
شروع های متفاوت داشته باشید.
از داستانها و حکایتهای متفاوت استفاده کنید و گاهی شاید لازم باشه از یکی از مخاطبین دعوت کنید که بیاد کنار شما و با هم اجرا کنید و نظرش رو بگه.
با شور و شوق و محکم و استوار سخنرانی را شروع کنید.
وانمود کنید که اعتماد به نفس و شهامت بالایی دارید.
شروع یک سخنرانی مانند آغاز یک سفر است؛ باید از قبل فکر کنیم که از کجا باید شروع کرد و از چه مسیری ادامه داد و در نهایت دقیقاً بدانیم که چه چیزی را باید به مخاطب انتقال دهیم.
نباید صحبت را بیش از حد خشک و رسمی آغاز کرد.
ابتدای یک سخنرانی خیلی مهم است و مشکل که در موفق بودن بقیه سخنرانی نقشی اساسی دارد.
کمی خودمونی بودن هم جو و فضای صمیمی خوبی ایجاد می کند.
شروع سخنرانی در جلسات می تواند با یک سوال باشد.
البته بهتر است یکی دو سوال اول سوالهای بسته باشد و بعد از سوال باز استفاده کنید.
داستان در آغاز سخنرانی
شروع با یک داستان یا خاطره مخصوصا اگر مربوط به سازمان خودتان و مرتبط با موضوعی که تصمیم دارید در موردش صحبت کنید، باشد بسیار عالی خواهد بود.
یکی از بهترین ایدهها در شروع سخنرانی این است که به صورت بسیار حرفهای به این موضوع فکر کنیم که چه شروعی برای سخنرانی میتواند مرتبط ترین نوع شروع باشد.
همچنین در ادامه و در بطن و بدنه سخنرانی هم می تونید از داستانها استفاده کنید.
این داستانها می تواند داستان و تجربیات شخصی خودتان باشد و یا حتی داستان های موفقیت و شکست سایر اشخاص و شرکتها .
به دلایل زیر یکی از قدرتمندترین روشها برای جلب توجه مخاطبان داستانها هستند:
1-بهترین روش برای جلب توجه مخاطبان استفاده از داستان است.
2- ما برای تعریف داستانها نیازی به فکر کردن نداریم و احتمال فراموشی اگر فقط چند مرتبه آن را تمرین کنیم بسیار بسیار کم خواهد بود.
3- داستانها برای مخاطبان بسیار ساده قابل پیگیری هستند و چون دارای سیری مشخص هستند، مخاطبان خیلی راحت با آن ارتباط برقرار میکنند.
4- کسانی که در شروع سخنرانی خود از داستان استفاده میکنند این موضوع را تأکید میکنند که اعتماد به نفس زیادی دارند و این حس به مخاطبان القا میشود.
تناسب روش شروع با موضوع سخنرانی
اولین اصل برای انتخاب جملاتی برای شروع سخنرانی، یافتن تناسب و ارتباط با موارد زیر:
- موضوع سخنرانی
- مخاطبان سخنرانی
- شخصیت سخنران
- محیط
- حال و هوا و زمان خاص
- و….
به صورت کلی اولین جملاتی که میتوانیم در شروع سخنرانی بگوییم به چند دسته زیر تقسیم میشود :
- تنها با سلام و نام خدا
- شعر
- آیه و یا حدیث
- جمله زیبا
شروع سخنرانی با نام خدا یا با سلام؟
بسیاری از دوستان این سوال را دارند که آیا باید سخنرانی را با نام خدا شروع کرد یا با سلام؟
مسلماً اگر کتابهای آموزش سخنرانی به زبان انگلیسی را مطالعه کنید خواهید دید که در این موضوعات اصلاً نوشتهای وجود ندارد و آنها حداکثر توصیه میکنند که یک سلام بسیار کوتاه با مخاطبان داشته باشیم.
اما واقعیت این است که فضای ذهنی و فرهنگی کشور ما بسیار متفاوت است و از همین رو بسیار متداول است که سخنرانیها نه تنها با نام و یاد خداوند متعال آغاز شوند، بلکه عموماً مقدمه طولانی نیز داشته باشند!
این که سخنرانی را با یادی از خداوند آغاز کنیم بسیار زیباست اما باید یادمان باشد که از مقدمات طولانی و غیر مرتبط جداً خودداری کنیم
نمونه ی جملات برای شروع سخنرانی
به نام آن که تن رانور جان داد خرد را سوی دانایی عنان داد.
آغاز هرکلامی نام خدای یکتا
همواره می برم من نام مقدسش را
نمونه ی شعر برای شروع سخنرانی:
به نام خداوند لوح و قلم
حقیقت نگار وجود و عدم
خدایی که داننده ی رازهاست
نخستین سرآغاز آغازهاست
به نام آنکه هستی نام ازو یافت
فلک جنبش، زمین آرام ازو یافت
خدایی کافرینش در سجودش
گواهی مطلق آمد بر وجودش
ویژگی های مهم متن سخنرانی در جلسات اداری
تهیه و آماده کردن متن سخنرانی اولین گام است که در ادامه به ویژگی های مهم آن اشاره می کنیم:
1- مقدمه ای که افراد را میخکوب کنند.
2- اطلاعاتی که به گونه ای ساده و منطقی همراه با چاشنی های سخنرانی مانند: مثال ها، داستان نقل قول و…
3- عبارات انتقالی که باعث انسجام و ادامه سخنرانی شوند. ( به عنوان مثال: بعد از صحبت در مورد استیو جابز ، حال اجازه دهید راجع به بیل گیتس صحبت کنیم) .
4- جملات کوتاه
5- کلمات ساده و روان: اصلا گول پیچیده صحبت کردن را نخورید و ساده صحبت کردن شما را متمایز از بقیه می کند مثل استیو جابز.
6- خاتمه زیبا و شیوا که شنوندگان را تحت تاثیر قرار دهد.
7- آگاهی از شیوه ی پاسخ دادن موثر به پرسش های مخاطبان؛ بخشی از سخنرانی را باید به این کار اختصاص دهید.
یک فرمول برای نحوه سخنرانی در جلسات
فرمولها یا الگوهای متفاوتی برای سخنرانی و صحبت در جلسات اداری وجود دارد.
اما یکی از بهترین آن ها که معمولا خیلی مورد استفاده قرار می گیرد و موثر و مفید هم هست. فرمول: “گذشته , حال , آینده ” است.
بر اساس این فرمول بعد از شروع سخنرانی می توانید در مورد این صحبت کنید که موضوعی که شما می خواهید در موردش صحبت کنید در گذشته چطور بوده؟
و بعد در مورد این صحبت کنید که در حال حاضر این موضوع چگونه است؟
و در پایان در مورد این صحبت کنید که این موضوع قرار است در آینده چطور باشد؟
وقتی از ترتیب زمانی استفاده می کنید آنچه را که به ترتیب اول،دوم،سوم و به همین ترتیب اتفاق افتاده شرح دهید.
مثال : همکاری با دیگر شرکتها برای افزایش توان رقابتی در بازار، در طی سالیان گذشته روش شرکت به این گونه بوده که مخالف هر نوع همکاری با دیگر شرکتها بوده به زیرا که سهم مناسبی از بازار را داشتیم و ضرورتی هم نیاز نمی شده.
ولی امسال تصمیم گرفتیم که به اون سمت برویم و به همین منظور جلساتی هم داشتیم که مفید بوده و نتایجش هم اعلام شده و ظرف سه سال آینده قرار است تبدیل به یک هلدینگ قوی در زمینه ارائه محصولات فلان باشیم و این امر مستلزم همکاری های همه جانبه است.
شما وقتی این مراحل را رعایت می کنید مخاطب می داند که چرا باید به سخنرانی شما گوش دهد و دلیل آمدن به این جلسه برای آنها شفاف می شود.
دلیل پیشرفت استیو جابز هم این بود که در تمام سخنرانی هایی که انجام می داد، همیشه به سه نکته اشاره می کرد، نه چهار نکته، چون مخاطبان سه نکته را می توانند هضم کنند.
نکاتی برای رهبری بهتر جلسات کاری
نوشتن ترتیب صحبتهای مهم
ممکن است اوایل، صحبت کردن به صورت یکپارچه و منظم کمی سخت باشد و از این شاخه به آن شاخه بپرید بنابراین توصیه میکنیم که در اوایل کار، صحبتهای خود را به ترتیب بنویسید تا بدانید که دقیقاً چطور باید صحبت کنید.
البته نه این که متن صحبت خود را از ابتدا تا انتها بنویسید بلکه منظور این است که سرتیترهای صحبت را در برگهای داشته باشید.
هدف جلسه را مشخص کنید
هدف جلسه را در دستور کار بیاورید و آن را در ابتدای جلسه یادآوری کنید و ذکر کنید که جلسه در مورد چه چیزهایی است.
مثلا بگویید «این جلسه دربارهی ظرفیت تولید ماهانه است یا امروز میخواهیم روی تجارت کار کنیم».
از افراد بخواهید پیشنهادهایشان را محدود کنند
یکی دیگر از روشهای شروع سخنرانی در جلسات، این است که برای افراد مشخص کنید انتظار دارید تا چه میزان در بحثها شرکت کنند.
مشارکت افراد را در بحثها طوری تنظیم کنید که همه بهاندازهای برابر، فرصت صحبت کردن داشته باشند.
اجازه ندهید اعضایی که بسیار عملگرا هستند، جلسه را در دست بگیرند.
اگر دستورجلسه به تصمیمگیری نیاز داشته باشد، معیارهای تصمیم را واضح بیان کنید.
مشخص کنید که آیا همه اجازهی رأی دادن دارند یا تصمیم گیری برعهدهی یک نفر است و سایر افراد تنها میتوانند پیشنهادهایشان را ارائه دهند؟
قوانین جلسه را توضیح دهید
قوانین اولیه جلسه را بنویسید و در ابتدای جلسه به همه یادآوری کنید که باید از آنها تبعیت کنند.
خیلی اوقات پیش میآید که تیمها وقت میگذارند و قوانین را مینویسند، ولی در جلسات بعدی آنها را فراموش میکنند.
البته این کار را زیاد تکرار نکنید. یکی از قوانینی را که فکر میکنید برای جلسهی آن روز ضروری است، انتخاب کنید.
الگو برداری
اگر شخصی را می شناسید که از روش صحبت و سخنرانی در جلسات آن شخص خوشتان می آید و فکر می کنید به سبک و شخصیت شما هم نزدیک است می توانید با گوش کردن به صحبتهای آن شخص و تکرار سبک صحبت کردنش و تلفیق سبک خودتان با آن به یک فرمت و شکل مناسب برسید.
البته تقلید صرف و کورکورانه هیچ وقت کارائی ندارد و اگر دیگران متوجه این نوع تقلید شما بشوند به باورپذیری صحبتهای شما لطمه خواهد زد.
کسب اجازه و تشکر
تشکر و سپاسگزاری در شروع کار می تواند جو خوبی را حاکم کند.
تشکر می تواند از مقام و جایگاه بالاتر از خودتان باشد یا حتی از کادر خدماتی که برای برگزاری جلسه کمک کرده اند باشد.
در بعضی از سازمانها این جزو فرهنگ سازمانی شرکت است که در شروع کار از جایگاه بالاتر خود کسب اجازه کنند.
این کار را می توان با یک جمله کوتاه انجام داد مثال:
با کسب اجازه از جناب آقای … که بابت فلان کار بسیار همراهی کرده اند و زحمت کشیده اند.
و همین طور می توان از تشریف فرمایی و حضور همکاران هم تشکر کرد.
شوخ طبعی
اگر خیلی خشک و عصا قورت داده اجرا کنید ممکن است با کوچکترین مشکلی همه بزنند زیر خنده و یا پچ پچ هایی شروع بشود که کار را از دست شما خارج کند.
اما کمی شوخ طبعی در زمان سخنرانی می تواند زمینه را برای پذیرش هرچه بهتر صحبت های شما آماده کند.
و اگر جایی را فراموش کنید یا تپق بزنید اگر جو صمیمی بر فضای سخنرانی حاکم باشد به راحتی و با یک لبخند و یک شوخی کوچک، می شود قضیه را حل و فصل کرد.
بهترین روش شوخ طبعی در سخنرانی در جلسات این است که به یک خاطره و تجربه بامزه در محیط کار اشاره کنید، اما مراقب باشید صحبتهای شما باعث تمسخر هیچ یک از همکارانتان نشود.
آماده پاسخگویی
در هر جایی باید خودمان رابه صورت کامل مسلح کنیم.
یعنی دقیقاً به هر چیزی که ممکن است برایمان رخ دهد و یا لازم است درمورد آن اطلاعاتی داشته باشیم فکر کرده باشیم و آماده باشیم.
درحقیقت؛ آماده نشدن برای چیزی، آماده شدن برای شکست است.
شما باید برای انواع پرسش ها آماده باشید.
چون اولا ممکن است یکی بدون اجازه سوال کند و لازم باشد شما جواب بدهید.
دوما ممکن است مقام بالاتر شما بدون هماهنگی و به صورت اتفاقی در جلسه بیان کند که دیگران می توانند سوالاتشون را بپرسند و یا خودش سوال کند.
یا حتی ممکن است حاضرین در پایان جلسه برای پیدا کردن جواب سوالهای خود به شما مراجعه کنند.
می توانید حتی چند سوالی را که فکر می کنید خیلی مهم هستند و ممکن است سوال تعداد زیادی از مخاطبین شما باشد به همراه جواب هایشان در متن سخنرانی خود قرار بدهید.
همین فکر کردن به سوالهای احتمالی خودش نوعی بارش فکری محسوب می شود و شاید باعث شود که مطالب و محتوای جدیدی برای صحبت کردن پیدا کنید که قبلا به ذهنتون نرسیده بود.
پس حتما حداقل ۱۰ سوال احتمالی مخاطبین خودتان را بررسی و به آنها پاسخ بدهید.
ارتباط چشمی، زبان بدن و صدای رسا
اگر سخنرانی را کاملا از روی متن انجام دهید امتیاز بزرگ برقراری ارتباط چشمی و زبان بدن را از دست خواهید داد.
خوب است که متن داشته باشید ولی متکی به آن نباشید و فقط عناوین را از متنتان نگاه کنید.
صدای شما باید رسا باشد و لحنی مناسب داشته باشید.
مفاهیمی که شما می خواهید از طریق کلامتان منتقل کنید سوار بر موج صدای شما به گوش مخاطبان می رسد و در صورتی که این امواج ضعیف باشه صدای شما و حرف شما به گوش جان مخاطب نخواهد رسید.
هر چقدر بی روح و بی احساس صحبت کنید سخنرانی شما به همان اندازه بی تاثیر و فراموش شدنی خواهد بود.
مناظره و جر و بحث نکنید
جلسات اداری جای جر و بحث و جدل و مناظره نیست.
اگر هم قرار باشد بحثی صورت بگیرد باید با هماهنگی و رضایت و مشارکت همه ی شرکت کنندگان باشد و به صورت مذاکره ای انجام شود.
اگر سخنران با یک نفر وارد دوئل مکالماتی شود به جایگاهش لطمه خواهد زد.
پس باید به هیجانات خود مسلط باشید و با روی خوش توضیح بیشتر در مورد مساله مورد اشاره را به بعد از جلسه موکول کنید.
اینکه شما بخواهید از نظر خودتان با پاسخ دادن به پرسش دفاع کنید به دور از آداب معاشرت جلسات اداری است چون این کار به نوعی تعدی به زمان و وقت دیگران محسوب می شود .
از تریبون سوء استفاده نکنید
تریبون قدرت زیادی دارد و آن هم بواسطه توجه و نگاه دیگران به سخنران و صحبتهای اوست.
فراموش نکنید نباید از این قدرت سوء استفاده کنیم و از این جایگاه برای تسویه حسابهای شخصی استفاده کنیم.
این کار باعث منفور شدن در چشم دیگران می شود .
مختصر و مفید
یکی از دلایلی که همه از جلسات بیزار هستند، این است که جلسات معمولا خیلی طولانی هستند و در عین حال به مشکلات اصلی شرکت هم نمیپردازند.
یادتان باشد که جلسات اداری جای درد و دل نیست.
داستانهای بلند و ذکر مطالب بی ربط به موضوع سخنرانی حوصله سر بر هستند و باعث می شود مخاطب مطالب مهم احتمالی که شما بیان می کنید را هم جدی نگیرد.
اگر مخاطب شما با یک دست سرش را میخاراند یعنی حوصله اش را سربرده اید .
تکراری نباشید
اگر روند کاری شما طوری است که مجبور هستید به صورت روزانه یا هفتگی و یا حتی ماهیانه، سخنرانی در جلسات داشته باشید.
باید خلاقیت به خرج دهید و سعی کنید کاری کنید که خیلی قابل پیش بینی نباشید.
تکراری ترین صحبتها هم باید با تنوع گفته شوند.
پایان خوب
پایان سخنرانی هم می تواند به اندازه شروع مهم باشد.
چون معمولا درصد زیادی از مطالبی که در ذهن مخاطبان می ماند مربوط به قسمتهای پایانی سخنرانی خواهد بود.
بنابراین چند نکته برای حسن ختام یا پایان خوب داشته باشید که سخنرانی شما را جذاب و به یاد ماندنی کند.
جمع بندی
حتما در پایان کار جمع بندی در حد یکی دو جمله را داشته باشید؛ ولی جمع بندی را به یک سخنرانی مجدد تبدیل نکنید فقط چند جمله کوتاه و چکیده کل سخنرانی باشد .
آرزوهای خوب
برای مخاطبین آرزوهای خوب داشته باشید مثل: یک هفته خوب – یک تعطیلات خوب – سال رویایی – آرامش و آسایش و … .
این کار به احساس خوب در پایان سخنرانی کمک می کند.
سپاسگزاری
از تعدادی از همکارانتان سپاسگزاری کنید.
این کار نشان دهنده تواضع و مردمداری شماست و در نگاه دیگران محبوب تر خواهید شد .
اطلاعات بیشتر
برای مخاطبین توضیح دهید که اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارند کجا مراجعه کنند و یا از چه راهی به مطالب دسترسی پیدا کنند.
احساس کار تیمی
ذکر این نکته که خوشحال هستید که در این سازمان و در کنار دیگر همکارانتان کار می کنید و اینکه همه ی سعی و تلاشتان را برای توسعه سازمان و افرادش انجام می دهید.
این کار باعث ایجاد حس خوب در بین کارکنان می شود و در ادامه هر جا که نیاز به کار تیمی و مشارکت افراد دارید این حس خوب به کمک شما می آید.
خلاصه نکات این مقاله
قبل از رفتن به جلسات تصمیم بگیرید که چه نتیجه ای از سخنرانیتان میخواهید بگیرید؟
چه چیزهایی در رسیدن به این نتیجه به شما کمک خواهند کرد؟
چطور میخواهید موضوعاتی را که قرار است بگویید سازماندهی کنید؟
دقیقاً بدانید که در مورد چه چیزهایی میخواهید صحبت کنید.
آمادگی قبلی یعنی تمامی نکات و جوانب مختلف موضوع را قبلاً خوب مطالعه، بررسی و درک کرده باشید؛ و در مورد طریقه ارائه آن فکر کرده باشید.
وقتی میخواهید در جلسات اداری صحبت کنید، بهتر است تمرکزتان را روی موضوع اصلی بگذارید.
حاشیه نروید و نظرتان را واضح و روشن بیان کنید.
زیاده گویی باعث میشود همکارانتان متوجه اصل قضیه نشوند و یا حوصلهاشان سر برود.
همواره به یاد داشته باشید پیامتان مفید و به اندازه کافی مختصر باشد تا در ذهن ها بماند. مطالب را به سادگی صحبتهای همیشگی خود بیان کنید.
اگر مجبور بودید که سخنرانی طولانی تری انجام دهید تا منظورتان را کامل و واضح بیان کنید، پیشنهاد می شود تمام مدت سخنرانی «با اعتماد به نفس کامل» صحبت کنید.
این باعث میشود همکارانتان احساس کنند شما حرف مهمی برای گفتن دارید نه اینکه فقط دلتان میخواهد حرف بزنید!
ارتباط چشمی با مخاطب از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است.
خواندن مطالب از روی یادداشت نیمی از لطف سخنرانی را از بین میبرد و شنوندگان خیلی سخت سخنانی را که از روی یک نوشته روخوانی میشود، تحمل میکنند.
یکنواخت و ماشینی صحبت نکنید، تُن صدا و نحوه بیانتان را هر از چندگاه تغییر دهید.
جملات و عبارات مهم را با تمایز و تأکید بیان کنید؛ مثلاً بلندتر و یا حتی آرام تر از باقی عبارات.
تأثیر این کار دقیقاً مشابه هایلایت کردن توسط مارکر یا Bold کردن فونت در نوشته هاست.
برای تأکید بیشتر بر مطالب مهم میتوانید آنها را یک بار تکرار کنید ولی بهتر است در تکرار از بیان دیگری استفاده کنیم.
زبان بدن (Body Language) راز موفقیت شماست و این یعنی استفاده درست و بجا از حرکات ایما، اشاره و خلاصه تمامی اندام برای هر چه زنده و شاداب تر کردن جلسه و دمیدن روح در فضای سالن.
تحقیقات نشان داده است معمولاً افراد خجالتی هر چقدر بیشتر منتظر زمان سخنرانیشان شوند بیشتر دچار استرس میشوند.
پس اگر با سخنرانی کردن در جمع مشکل دارید حتماً سعی کنید در ابتدای جلسه حرف هایتان را بزنید.
نکته دیگر که اهمیت بسزایی دارد توجه به زمانبندی است، به هیچ عنوان وقت جلسه را نگیرید.
اگر زمان آغاز جلسه اداری در اختیار شماست جلسه را در زمان تعیین شده شروع کنید.
مهمترین موضوع سخنرانی در برابر عموم خود گوینده است و آنچه بیان میشود در مرتبه دوم قرار دارد.
تأثیر هر گفتار بیشتر متکی به نحوه بیان است تا محتوا و ارزش مطلب.
چنانچه ادامه بحث را فراموش کردید، کمی صبر کنید و سؤالاتی در خصوص مطالب و یا جلسه بپرسید.
در پایان نشست اداری، جمع بندی کنید.
چون ممکن است بعضی از حرف هایتان فراموش شوند.
مثلاً بگویید که چه کسی باید چه کاری انجام دهد.
درضمن حتماً توافق آن افراد را برای انجام آن کار بگیرید.
کلام آخر
هیچ مهارتی را نمیتوان بدون تمرین فرا گرفت و اگر میخواهید در جلسات به خوبی صحبت کنید و بیان شیوایی داشته باشید، باید تمرین کنید.
اما این که تمرین شما چگونه باشد خود موضوع مهمی است.
شاید برای شروع بد نباشد که به تنهایی تمرین کنید.
یعنی یک سناریوی فرضی بسیازید و برای خود صحبت کنید.