مدیریت سازمانی

سطوح مدیریت در سازمان

مدیران سطح عالی، مدیران سطح میانی و مدیران عملیاتی (سرپرستی)

سطوح مدیریت در سازمان

مدیران در سازمان­های مختلف بر حسب سطح سازمان، پست سازمانی و عنوان سازمانی دسته­ بندی می­ شوند، که این دسته بندی در نمودار نشان داده شده است.

اما با توجه به موضوع، سطوح مدیریت بر اساس سطح سازمان تشریح می­ گردد.

سطوح مدیریت بر اساس سطح سازمان

1- مدیران سطح عالی: همانطور که از نام آن مشخص است، مدیران رده عالی افرادی هستند که مسئولیت هماهنگی فعالیت­ها، اهداف، رویه ­ها، راهبردها و خط مشی های اصلی سازمان را برعهده دارند. مدیران ارشد مهمولاً یک گروه کوچک را در سازمان تشکیل می­ دهند. آن­ها تعیین کننده سیاست­های اصلی سازمان بوده و مسئولیت همه کارهای سازمان را برعهده دارند.

مدیران عالی مسئولیت بررسی و ایجاد هماهنگی به محیط­های خارجی و سازمان­های دیگر را برعهده داشته و باید از فرصت­های محیط بیرون استفاه نمایند. از این مدیران انتظار می­ رود نسبت به مسایل با دید ژرف­ اندیش و عمیق برخورد کرده و فرایند تصمیم­ گیری استراتژیک مؤسسه را فعال نموده تا نسبت به تغییرات بی­شمار محیطی عکس­ العمل مناسب از خود نشان دهند.

2- مدیران سطح میانی: مدیران میانی به طور مستقیم به مدیران عالی گزارش می­ دهند؛ وظیفه آن­ها مدیریت بر سرپرستان است و نقش حلقه ارتباطی میان مدیران عالی و مدیران عملیاتی را برعهده دارند. بیشتر وقت مدیران میانی صرف تحلیل داده­ ها، آماده کردن اطلاعات برای تصمیم­ گیری، تبدیل تصمیم ­های مدیریت عالی به پروژه­ های معین برای سرپرستان و جهت دادن به نتایج کار مدیران عملیاتی می­ شود.

مدیران میانی برنامه­ ریزی­ های میان مدت می­ کنند و برای اظهار نظر مدیریت عالی برنامه ­های جامع­ تر و بلندمدت آماده می­ سازند. عملکرد مدیران رده پایین را تحلیل کرده، توانایی و آمادگی آنان را برای ارتقا تعیین می­ کنند و به مدیران رده پایین در جهت فعالیت اصلی (تولید، فروش و یا …) خدمات مشاوره ­ای ارایه می­ دهند.

3- مدیران عملیاتی (سرپرستی): این گروه ساده­ ترین مدیران هستند که تنها کارکنان عملیاتی را سرپرستی می­ کنند. در اکثر سازمان­ها مدیران عملیاتی از طبقه کارکنان عملیاتی بوده و به ندرت فراتر از پست­های مدیریت میانی پیشرفت می­ کنند. این مدیران عملیاتی عنوان­ هایی مانند سرپرست فنی و سرپرست تولید دارند. همچنین برنامه ­های کوتاه ­مدت و روزانه را نیز طراحی می­ کنند.

برگرفته از کتاب “منشی گری (مسئول دفتری)”، فریبا ورقائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا