نامه نگاری اشخاص حقیقی
آنچه تا کنون در ایفردوسی گفتیم مربوط به نامه های سازمانی (درون سازمانی – برون سازمانی) به یکدیگر بود که عرف خاصی دارد. بخشی از نامه های رسمی ممکن است از سوی اشخاص حقیقی به اداره ی دولتی، نهادها و سازمان ها، شرکت ها و بانک ها به منظور کاریابی، انتقال، دریافت وام، درخواست ها، شکایت و مقاصد دیگر نوشته شوند. برای نمونه:
در نگارش نامه به اداره های دولتی این نکته ها را رعایت می کنیم:
1- نامه بر روی کاغذ تمیز، با قطع مناسب و بر یک رو با رعایت فاصله از طرفین نوشته می شود.
2- ریخت نامه های شخصی همان است که در نمونه دیدیم؛ (تاریخ سمت چپ، عنوان، کلمه ی احترام آمیز و …)
3- در نگارش عنوان نامه و موضوع و کلمات احترام آمیز تمامی مطالب یادشده در بخشنامه های اداری صادق است.
دوره آموزش مجازی نامه نگاری اداری و ادبیات رسمی/ حامد کافی / 1399
4- لحن نامه به اداره ها و نهاد نباید آمرانه، تحکم آمیز و توأم با تهدید باشد. همچنین از چاپلوسی و تملق و التماس بپرهیزیم. رعایت اعتدال در هر حال لازم است.
5- با خط خوانا، گویا و روشن بنویسیم وسعی کنیم نامه ها دچار لغزش های زبانی و اغلاط املایی و نارسایی های بیانی نباشد.
6- نامه های اداری باید خلاصه، صریح و مستند نوشته شود. چنانچه به توضیح، پیوست، مدرک، نمونه و یا هر مورد دیگر نیاز باشد، با نامه همراه می کنیم.
7- اگر نامه را خود تحویل می دهیم، لازم است تصویری برای خود تهیه کنیم.
8- پس از تحویل نامه به دبیرخانه، شماره ی ثبت دفتر دبیرخانه و محل ارجاع نامه را جهت پیگیری های بعدی بگیریم و یا رسیدی از دبیرخانه دریافت کنیم.
فیلم آموزشی دفاتر دبیرخانه / حامد کافی / 1400
9- چنانچه نامه را با پست می فرستیم، نشانی دقیق گیرنده را بنویسیم.
10- نام و مشخصات و تلفن و نشانی کامل خود را ذیل نامه بنویسیم تا در صورت لزوم با ما مکاتبه شود.