مدیریت سازمانیمهارت آموزی

توانایی مدیریت زمان

آشنایی با مفهوم زمان و اصول عمومی مدیریت زمان

توانایی مدیریت زمان

آشنایی با مفهوم زمان

راه های مختلفی برای درک ما از زمان وجود دارد. برای قرن ها مردم از حرکت ماه، ساعت آفتابی، اذان و زنگ کلیسا برای تنظیم برنامه زمانی روزانه خود استفاده کردند تا اینکه در قرن دوازدهم راهبان کاتولیک ساعت هایی را برای تنظیم فعالیت های خود ساختند. در طول تاریخ، تمدن ها به زمان و ابعاد آن توجه داشته اند، این توجه در این دوران نیز وجود دارد. عباراتی مانند ((وقت طلاست)) گویای این توجه است. جوامع امروزی جوامعی هستند که در آن ها تعداد ساعات کافی در طول روز وجود ندارد. فناوری های نو محیطی فراهم آورده اند که تقریباً در مدت زمان کم می توان به خیلی از اطلاعات دسترسی پیدا کرد و خیلی کارها را سریع تر و آسان تر انجام داد اما تمایل به سریع تر انجام دادن کارها و بیشتر کار انجام دادن روز به روز بیشتر می شود.

این رویکرد که همواره با بشر همراه بوده این احساس را برای او به وجود آورده که از زمان عقب می ماند و نمی تواند از آن به صورت مؤثر بهره گیرد. تاریخ به ما می گوید که مدیریت ضعیف زمان یک مسأله قدیمی است، مسأله ای است که فناوری آن را به وجود نیاورده است و آن را نمی تواند حل کند. مدیریت موضوعی است که لازم است همه ما، چه در زندگی شخصی و چه در زندگی حرفه ای با آن روبه رو شویم تا در زندگی موفق شویم. در ادامه در مورد وجوه مختلف مدیریت زمان صحبت می کنیم.

اصول عمومی مدیریت زمان

مدیرت زمان مجموعه ای از مهارتهاست که شما را در استفاده مؤثر از زمان کمک می کنند. رهنمودهای عمومی وجود دارد که می تواند برای مدیریت زمان در حوزه های مختلف استفاده شود. در این بخش، برخی از این رهنموندها را شرح می دهیم. ابتدا دلایل استفاده نکردن مردم از مدیریت زمان و مزایای حاصل از مدیریت زمان را مورد بررسی قرار می دهیم.

احتمالاً روشن ترین دلیل عدم استفاده از مدیریت زمان این است که مردم نمی دانند مدیریت زمان چیست. دلیل دوم سستی و تنبلی است؛ بعضی از مردم فاقد هدف و انگیزه لازم برای برنامه ریزی مؤثر هستند. گروه سومی که از مدیریت زمان استفاده نمی کنند آن هایی هستند که دوست دارند تحت فشار و تنگی وقت (دقیقه نود) و شرایط بحران کار کنند.

ممکن است در شرایطی استفاده نکردن از مدیریت زمان توجیه پذیر باشد اما مزایای استفاده موفق از مدیریت زمان هر گونه دلیل یا توجیه را رد می کند. مدیریت زمان کمک می کند که تعیین کنید کدام یک از کارهایی که انجام می دهید مهم ترین هستند. این عمل به شما این امکان را می دهد که به برخی فعالیت ها اولویت زیادی دهید و برخی از فعالیت ها را حذف کنید. هم چنین مدیریت زمان به شما کمک می کند که از طریق حذف مزاحمت ها و فعالیت های غیرضروری، مدت زمانی را که واقعاً کار می کنید افزایش دهید. یکی از وجوه رضایت بخش مدیریت زمان کاهش استرس زندگی است. کاهش سطح استرس موجب سلامت روحی و جسمی می شود.

برگرفته از کتاب “منشی گری (مسئول دفتری)”، فریبا ورقائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا