مهمترین وظایف یک منشی عبارت است از:
1- تند نویسی و یادداشت برداری از مطالبی که دیکته می شود.
2- سرعت و دقت در یادداشت برداری از مطالبی که قبلا ضبط شده اند.
3- بایگانی مکاتبات و اسناد خصوصی یا محرمانه اداری.
4- دریافت، تفکیک و دسته بندی نامه های پستی.
5- توانایی در استفاده از تلفن و ارتباط صحیح با طرف مکالمه.
6- تعیین قرار ملاقات و نگه داشتن و یادداشت این اوقات.
7- در صورت لزوم تهیه پاسخ مکالمات با سلیقه و ابتکار شخصی خود.
8- تنظیم پاسخ مکاتبات از طریق دریافت پیش نویس تهیه شده یا دستورات شفاهی.
9- حسن برخورد با مراجعین و ارتباط صحیح با آن ها.
10- انجام وظایف عادی اداری بدون نیاز به سرپرستی.
11- ترتیب دادن امور مربوط به مسافرت رئیس خود.
12- کمک به مراجعان یا کارکنان سازمان در مورد مکاتبات، تلفن ها و مسافرت های اداری و رزرو هتل.
13- تایپ نامه ها و گزارش ها و غیره.
14- جمع آوری اطلاعات لازم برای گزارش ها و سخنرانی ها.
15- کمک به تهیه گزارش ها مربوط به امور مالی یا امور پژوهشی و غیره.
16- تنظیم اطلاعاتی که هنوز مرتب نشده اند و تایپ آن ها.
17- نگهداری مدارک شخصی یا مالی و سایر اسناد کارفرما.
18- همکاری در تهیه گزارش مربوط به مالیات بر درآمد کارفرما.
19- سرپرستی و نظارت بر فعالیت سایر کارکنان مانند ماشین نویس ها، بایگان ها و غیره.
20- ترتیب مقدمات کنفرانس ها و جلسات، یادداشت برداری و تهیه خلاصه مذاکرات.
21- گرفتن فتوکپی یا چاپ اطلاعات در صورت لزوم.
22- تنظیم برنامه ملاقات ها و تهیه جدول برنامه ریزی زمانبندی شده.
23- دریافت رونوشت دستورالعمل ها و سفارشات و تایپ کردن آن ها.
24- ارتباط با اتاق کارمندان و ابلاغ برنامه ها، دستورالعمل و ابلاغ ها.
برگرفته از کتاب “منشی گری (مسئول دفتری)”، فریبا ورقائی