مهمترین وظایف یک منشی عبارت است از:
۱- تند نویسی و یادداشت برداری از مطالبی که دیکته می شود.
۲- سرعت و دقت در یادداشت برداری از مطالبی که قبلا ضبط شده اند.
۳- بایگانی مکاتبات و اسناد خصوصی یا محرمانه اداری.
۴- دریافت، تفکیک و دسته بندی نامه های پستی.
۵- توانایی در استفاده از تلفن و ارتباط صحیح با طرف مکالمه.
۶- تعیین قرار ملاقات و نگه داشتن و یادداشت این اوقات.
۷- در صورت لزوم تهیه پاسخ مکالمات با سلیقه و ابتکار شخصی خود.
۸- تنظیم پاسخ مکاتبات از طریق دریافت پیش نویس تهیه شده یا دستورات شفاهی.
۹- حسن برخورد با مراجعین و ارتباط صحیح با آن ها.
۱۰- انجام وظایف عادی اداری بدون نیاز به سرپرستی.
۱۱- ترتیب دادن امور مربوط به مسافرت رئیس خود.
۱۲- کمک به مراجعان یا کارکنان سازمان در مورد مکاتبات، تلفن ها و مسافرت های اداری و رزرو هتل.
۱۳- تایپ نامه ها و گزارش ها و غیره.
۱۴- جمع آوری اطلاعات لازم برای گزارش ها و سخنرانی ها.
۱۵- کمک به تهیه گزارش ها مربوط به امور مالی یا امور پژوهشی و غیره.
۱۶- تنظیم اطلاعاتی که هنوز مرتب نشده اند و تایپ آن ها.
۱۷- نگهداری مدارک شخصی یا مالی و سایر اسناد کارفرما.
۱۸- همکاری در تهیه گزارش مربوط به مالیات بر درآمد کارفرما.
۱۹- سرپرستی و نظارت بر فعالیت سایر کارکنان مانند ماشین نویس ها، بایگان ها و غیره.
۲۰- ترتیب مقدمات کنفرانس ها و جلسات، یادداشت برداری و تهیه خلاصه مذاکرات.
۲۱- گرفتن فتوکپی یا چاپ اطلاعات در صورت لزوم.
۲۲- تنظیم برنامه ملاقات ها و تهیه جدول برنامه ریزی زمانبندی شده.
۲۳- دریافت رونوشت دستورالعمل ها و سفارشات و تایپ کردن آن ها.
۲۴- ارتباط با اتاق کارمندان و ابلاغ برنامه ها، دستورالعمل و ابلاغ ها.
برگرفته از کتاب “منشی گری (مسئول دفتری)”، فریبا ورقائی