مدیریت سازمانی

تعریف مدیریت

از مدیریت به علت اهمیت و تنوع ویژگی های آن تعاریف گوناگونی ارائه شده است که به تعدادی از آن­ها در ادامه اشاره می­ شود:

((هنر انجام دادن امور به وسیله دیگران)) فالت

((مدیریت عبارت است از فرآیندی برای حل مسائل مربوط به تأمین هدف­­های سازمان به نحو مطلوب از طریق استفاده مؤثر و کارامد از منابع کمیاب در یک محیط در حال تغییر)) کریتنر

((مدیریت یکی از مهمترین کوشش های انسانی است که در آن افراد از راه همکاری و به گونه جمعی مأموریت­ها و هدف­های از قبل تعیین شده را به اجرا در می آورند.)) کونتز و دیگران

از آنجایی که توافقی مبنی بر تعریف یکسان و دقیق از مدیریت وجود ندارد، می توان هر تعریفی که حداقل سه عامل مهم و مشترک اهداف، محدودیت منابع و افراد را در بر دارد پذیرفت. هدف­ها به فعالیت های انجام شده، محدودیت منابع به کارایی و افراد به کارکنانی که کار را انجام می­ دهند، اشاره می­ کند.

بنابراین با توجه به توضیحات آمده، مدیریت یعنی استفاده درست و شایسته از منابع برای دستیابی به اهداف خاص و از پیش تعیین شده. مدیران کسانی هستند که با دیگران و از طریق آن ها کار کرده، منابع محدود را اختصاص داده تا به اهداف مورد نظر دست یابند.

می توان گفت مدیریت علم دانستن و هنر به کار بستن است، به این دلیل که بخشی از مدیریت را از طریق آموزش می توان فراگرفت (علم مدیریت) و بخش دیگر را ضمن انجام کار می توان آموخت (هنر مدیریت).

برگرفته از کتاب “منشی گری (مسئول دفتری)”، فریبا ورقائی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا