مدیریت سازمانیآموزشمهارت آموزی

بایگانی و لوازم جانبی آن

تعریف و اهمیت بایگانی، وسایل و لوازم جانبی آن

بایگانی و لوازم جانبی آن

تعریف بایگانی

بایگانی عبارت است از طبقه­ بندی، تنظیم، نگهداری و حفاظت از اسناد و مدارک و نامه­ های اداری طبق اصول و روش­های صحیح به طوری که با سرعت و سهولت به سند مورد نظر دست پیدا کرد.

اهمیت بایگانی

هماهنگونه که افراد در گرفتن تصمیم و اقدامات از حافظه خود کمک می­ گیرند و با خودداری از تکرار اشتباهات گذشته و به کارگیری تجربیات، عملیات آینده را بنیان­گذاری می ­کنند، دستگاه های دولتی، بازرگانی، صنعتی و مؤسسات نیز برای اجرای وظایف روزمره و برای برنامه ریزی های آینده خود احتیاج به مراجعه به حافظه سازمان که بایگانی است، دارند. بنابراین نتایج کار یک سازمان به کسب اطلاعات لازم از سوابق کار یعنی بایگانی دارد.

لوازم و وسایل بایگانی

پوشه

پوشه در بایگانی و به هنگام تشکیل پرونده یکی از ابزارهای ضروری است که جلد پرونده نیز می تواند تلقی شود.

کلاسور یا زونکن

کلاسور یا زونکن وسیله ای است که معمولاً از مقوایی ضخیم درست شده و دارای قفل و بست است و می توان مقدار زیادی نامه و سند را در آن جای داد و با قفل مخصوص آن نامه ها را نگه داشته و در جای خود مستقر ساخت. طرز قرار گرفتن کلاسور در قفسه بایگانی با پوشه تفاوت دارد. کلاسور، مثل کتاب در کتابخانه در قفسه گذاشته می شود.

گیره

گیره وسیله ای است کوچک و فلزی که به منظور ثابت نگه داشتن اسناد و مدارک پرونده در پوشه از آن استفاده می شود.

منگنه (Punch)

منگنه دستگاهی است فلزی در چند اندازه که برای سوراخ کردن اسناد و مدارک و قرار دادن آن ها در گیره فلزی پوشه های بایگانی به کار می رود.

این وسیله به لفظ خارجی ((پانچ)) نامیده می شود. اغلب در سازمان ها، نام این وسیله را برای ماشین دوخت (Stapler) به اشتباه استفاده می کنند.

کارتن بایگانی

کارتن بایگانی نوعی پوشه است که سه طرف آن با بند بسته می شود و در داخل هر یک از آن ها چندین پرونده قرار می گیرد. از این وسیله اکثراً در بایگانی های راکد یا برای قرار دادن چندین پرونده مربوط به هم استفاده می شود.

کازیه

کازیه وسیله ای است که از یک یا چند طبقه روی هم تشکیل شده است و معمولاً برای آماده سازی اسناد گوناگون به منظور ضبط در پرونده ها می تواند به کار برده شود.

ماشین شماره زنی

ماشین شماره زنی دستگاهی است که به منظور شماره گذاری متوالی برای تنظیم دفاتر بایگانی یا برگ شماری پرونده ها به کار می رود. از این وسیله می توان جهت کدگذاری پرونده ها نیز استفاده نمود.

دستگاه شماره زن

دستگاه برش

دستگاه برش دستگاهی است برای بریدن زوائد اسناد و مدارک پرونده یا تهیه فرم ها و کارت های مورد نیاز در بایگانی

دستگاه برش

ماشین تکثیر

این گونه ماشین ها که جزء ماشین های اداری محسوب می شوند، از اهمیت خاصی برخوردار هستند به نحوی که امروزه کمبود آن ها در هر سازمانی مشکل آفرین است و برای تکثیر از اسناد بایگانی در موارد ضروری استفاده می شود.

ماشین تکثیر

دستگاه لاک و مهر

وسیله ای است جهت مسدود کردن اوراق و اسناد هر پرونده به هنگام خروج پرونده ها از بایگانی به مراجع یا پرونده هایی که به بایگانی های دیگر انتقال می یابد.

دستگاه لاک و مهر

قفسه ها

از وسایل و ابزارهای مهم در بایگانی قفسه ها می باشند که نقش مهمی در حفظ و نگهداری پرونده ها و اسناد و مدارک گوناگون دارند و می توانند به اشکال یا حالات گوناگون مورد استفاده قرار گیرند.

قفسه های بسته

قفسه های باز

قفسه های ثابت

قفسه های گردان

قفسه های کشویی

قفسه های طبقه ای

قفسه ریلی بایگانی

برگرفته از کتاب “منشی گری (مسئول دفتری)”، فریبا ورقائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا